logo
Ana Sayfa
KIBLE
365 GÜN DUA
ABDEST VE TEYEMMÜM
AHLAK BİLGİLERİ
ALIŞ VERİŞ BİLGİLERİ
ALLAHÜ TEALA
ANA - BABA HAKKI
BOZUK FIRKALAR
BÜYÜ-SİHİR-HURAFELER
CENNET VE CEHENNEM
CİHAD
ÇEŞİTLİ KONULAR
DEVİR VE İSKAT
DİNİMİZ-BATIL DİNLER
DOĞRU İMAN BİLGİLERİ
ESHAB-I KİRAM
EVLİLİK VE AİLE
EVLİYAYI TANIMAK
FAİZ
FİTNE VE GIYBET
FİTRE-UŞUR-ZEKAT
GÖRGÜ KURALLARI
GUSÜL
HAC VE UMRE
HAYZ VE NİFAS
İDARECİLİK BİLGİLERİ
KUR'AN ÖĞRETMENİ
KUR'AN-I KERİM
KURBAN-ADAK
MEZHEPLER DOSYASI
MİRAS-FERAİZ VE BORÇ
MUCİZE-KERAMET-SİHİR
MÜBAREK GÜNLER
MÜZİK VE TEGANNİ
NAMAZ
Bayram namazları
Bazı tesbih ve dua
Cem etmek
Cemaatle namaz
Cenaze namazı
Çeşitli sorular
Dilsiz ve kekeme
Ezan ve İkamet
Gece namazı
Hastalıkta namaz
Hünsa'nın namazı
İade gerektirmeyen
İbadet lisanı
İftitah tekbiri
İkindinin sünneti
İmamlık
Kadınların namazı
Kağıda bakarak okuma
Kalbim temiz demek
Kıbleye karşı dua
Kılmamanın zararı
Kılmayanın iyiliği
Kısa kollu namaz
Kıyam ile ilgili
Kilisede namaz
Kime zor gelir
Kutuplarda namaz
Mesbukun namazı
Mezarlıkta namaz
Mezheplerde hükümler
Mübah olan özürler
Namaz kılınan yerde
Namaz nasıl kılınır?
Namaz Programı
Namaz Risalesi
Namaz ve riya
Namazda huşu
Namazda niyetin yeri
Namazdan sonra
Namazı bozan şeyler
Namazın farzları
Namazın müstehabları
Namazın mekruhları
Namazın sünnetleri
Namazın vacibleri
Namazla alay edilmez
Namazlarda niyet
Nasıl elbise giymeli
Önden geçmek
Rabbena lekel hamd
Resimli seccadeler
Rükû ve secde
Rükün nedir
Salât ne demektir?
Sandalyede namaz
Sarık ve Takke
Secde-i sehv
Sübhane Rabbike
Sure atlamak
Sünnet - Farz arası
Sünnetleri kılmamak
Tadil-i erkan
Teganni nedir?
Teravih namazı
Tertip sahibi olmak
Tilavet secdesi
Vaktinde kılmak
Vitir namazı
Yanlış okumak
Yüksek sesle âmin
Zamm-ı sure okumak
+Cihaz ile ibadet
+Cuma namazı
+İstikbâl-i Kıble
+Kaza namazı
+Nafile Namaz
+Namaz Sureleri
+Namaz Vakitleri
+Necasetten taharet
+Yolculukta namaz
NELERİ YİYEBİLİRİZ
NİKAH-TALAK-MEHR
ORUÇ
OSMANLI SULTANLARI
PEYGAMBER EFENDİMİZ
SAĞLIK BİLGİLERİ
SIRAT KÖPRÜSÜ
SÜNNET VE BİD'AT
ŞAFİİ İLMİHALİ
TESETTÜR
UYDURMA HADİS OLURMU
YEMİN VE KEFARETİ


Ziyaretçi Sayısı
Loading

Namazın müstehapları

Konuyla ilgili Sesli Dosyayı dinlemek için lütfen tıklayınız!

Bazıları şunlardır:

1-
Tekbir alırken baş parmağı kulaklarının yumuşağına dokundurmak. (Erkekler için)

2-
Namaz kılarken secde yerine bakmak.

3-
Rükuda ayaklarına bakmak.

4-
Secdede burun konan yere bakmak.

5-
Rükuda parmakları açıp, diz üzerine koymak.

6-
Başını, boyun ile birlikte rükuda düz tutmak.

7-
Rüku ve secdede, tesbihleri 5-11 kere söylemek.

8-
Kıyamda, ellerini bağlayınca, bileğini sıkıca tutmak.

9-
Secdeye varırken önce sağ, sonra sol dizlerini yere koymak.

10-
Secdeyi, iki eli arasında yapmak.

11-
Secdeye, alnından önce, burnunu koymak.

12-
Secdede burnunun iki yanına bakmak.

13-
Namazda esnerken elin arkası ile ağzını kapamak.

14-
Namaz içinde terini silmemek.

15-
Öksürüğü ve esnemeyi terk etmek.

16-
Secdede dirseklerini kaldırıp yüksek tutmak. Bu erkek içindir. Kadın kollarını yere serer.

17-
Secdede kolları ve ayakları karnından ayrı tutmak. [Erkekler için]

18-
Secdeden başını kaldırdıktan sonra, ellerini yerden kaldırmak.

19-
Ellerini kaldırdıktan sonra, dizlerini kaldırmak.

20-
Tehıyyatta dizlerinin üzerine bakmak. Ellerini dizleri üzerine koyup, parmaklarını kıbleye karşı düz tutmak.

21-
Sağına, soluna selam verirken başını çevirmek ve omuz başlarına bakmak.

22-
İmamın solunda bulunan kimse, selam verirken, imama ve hafaza meleklerine ve cemaate niyet etmek. İmamın sağında olan kimse, hafaza meleklerine ve cemaate niyet etmek. Sağında ve solunda kimse yok ise, ancak hafaza meleklerine niyet etmek.

Müstehab sevabı

Sual: Müstehaba da riayet etmek sevab olur mu?

CEVAP

İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:

Müstehabları hafif görmemeli. Bunlar, Allahü teâlânın sevdiği şeylerdir. Eğer, bütün dünyayı vermekle, beğendiği bir işin yapılabileceği bilinmiş olsa ve dünyayı verip o iş yapılabilse, çok kâr edilmiş olur ve birkaç saksı parçası verip kıymetli bir elması ele geçirmek gibi veya çakıl parçası verip, ölmüş bir sevdiğimizi diriltmek gibidir. (1/266)

Müstehabı terk etmek

Sual: Namazın bir müstehabı terk edilince mekruh olur mu?
CEVAP
Müstehab terk edilince, namaz mekruh olmaz, yani namazın sevabı azalmaz; fakat müstehabın sevabından mahrum kalınmış olur.

Secdeye inip kalkarken

Sual: Secdeye gidince önce alnı mı, yoksa burnu mu koymak gerekiyor?
CEVAP
Alından önce, burnu yere koymak müstehabdır. Kalkarken de tersi yapılır, yani önce alın, sonra burun kalkar. Diğer uzuvları da böyledir. Secdeye inerken, önce sağ, sonra sol diz, sonra sağ, sonra sol el, sonra burun ve alın yere konur. Secdeden kalkarken bunu tersi yapılır. Yani önce alın, sonra burun, sonra sol el ve sağ el, sonra sol diz ve sağ diz yerden kaldırılır. Böyle yapmak müstehabdır. Böyle yapılmasa da namaz yine sahihtir; fakat müstehab sevabından mahrum kalınır. Bunları dikkati çekecek kadar yavaş yapmamalıdır.

Şahitleri çoğaltmak

Sual: Bir namazın ilk sünnetini, farzını ve son sünnetini aynı yerde kılmakla farklı yerlerde kılmak arasında fark var mıdır?
CEVAP
Evet, fark vardır. Kılınan her yer ayrı şahitlik yapar. Çok az, mesela 3-5 cm yer değiştirmek yeterlidir, ama başkasını yer değiştirmeye zorlamamalıdır.

Son sünneti, imamın farz kıldığı yerde kılması mekruhtur. Cemaatin kılması mekruh değilse de, başka yerde kılmaları müstehabdır. (Tahtavi)

Resulullah efendimiz, farz namazdan sonra sünneti, farzı kıldığı yerde kılmazdı. (Dâre Kutnî)

Evimizde yalnızken de, akşam, yatsı, sabah gibi açıktan okunabilen farz ve nafile namazları kılarken, okunması caiz olan yerlerde cehri yani açıktan okuyarak kılmak daha sevabdır. Sesimizi duyan duvarlar şahit olur, yerler şahit olur, eşyalar, halılar, koltuklar, odada ne varsa hepsi şahit olur.

Evinde kaza kılan, şahitleri çoğaltmak için, ezan ve ikameti, odada işitilecek kadar yüksek sesle okumalı. Bir hadis-i şerifte, (Kırda da olsa ezan okurken sesini yükselt! Ezan sesini işiten cin, insan, taş, ağaç ve her şey Kıyamette ezan okuyana şahitlik edecektir) buyuruluyor. (Buhari) 

Celsede Rabbiğfir-lî demek

Sual: Celsede yani iki secde arasında (Rabbiğfir-lî) demek Hanbelî'de farz olduğuna göre bizim de söylememizde mahzur olur mu?
CEVAP
Mahzuru olmaz, hattâ müstehab olur. İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
İmam-ı Ebu Yusuf, (Rükû ve secdelerden kalkınca, istiğfar okunur mu?) diye, İmam-ı a'zama sormuş, o da, sadece (Rükûdan kalkınca, Rabbena lekel hamd denir) diyerek susmuştur. Hazret-i İmamın susması gerçekten güzeldir. Çünkü (İstiğfar okunmaz) dememiştir. Bu ise, istiğfarın mekruh olmadığını gösterir. Eğer mekruh olsaydı, (Okunmaz) derdi. Nitekim rükû ve sücudda Kur'an okumaktan men etmiştir. İstiğfar okumanın sünnet olmaması, caiz olmasına aykırı değildir. Fâtiha ile sûre arasında Besmele çekmek de böyledir. Hattâ İmam-ı Ahmed’in hilâfından kurtulmak için, iki secde arasında istiğfarın [mesela Rabbiğfir-lî demenin] mendub olması gerekir. Çünkü İmam-ı Ahmed’e göre, kasten bunu terk etmekle namaz bozulur. Âlimlerimiz, hilâfa riayet etmenin müstehab olduğunu bildirmişlerdir. (Redd-ül muhtar)

İbni Âbidin hazretlerinin bu yazısından, celsede (Rabbiğfir-lî) demenin mendub, hattâ müstehab olduğu anlaşılmaktadır. Çünkü başka mezhepte farz olan bir şey bizim mezhebimizde mekruh değilse, ona riayet etmek müstehab olur.

Top
Sitemizdeki bilgilerden, Orijinaline sadık kalmak şartıyla, izin almaya gerek kalmadan, herkes istediği gibi alıp istifade edebilir.