logo
Ana Sayfa
KIBLE
365 GÜN DUA
ABDEST VE TEYEMMÜM
AHLAK BİLGİLERİ
ALIŞ VERİŞ BİLGİLERİ
ALLAHÜ TEALA
ANA - BABA HAKKI
BOZUK FIRKALAR
BÜYÜ-SİHİR-HURAFELER
CENNET VE CEHENNEM
CİHAD
ÇEŞİTLİ KONULAR
DEVİR VE İSKAT
DİNİMİZ-BATIL DİNLER
DOĞRU İMAN BİLGİLERİ
ESHAB-I KİRAM
EVLİLİK VE AİLE
EVLİYAYI TANIMAK
FAİZ
FİTNE VE GIYBET
FİTRE-ZEKAT-SADAKA
GÖRGÜ KURALLARI
GUSÜL
HAC VE UMRE
HAYZ VE NİFAS
İDARECİLİK BİLGİLERİ
KUR'AN ÖĞRETMENİ
KUR'AN-I KERİM
KURBAN-ADAK
MEZHEPLER DOSYASI
MİRAS-FERAİZ VE BORÇ
MUCİZE-KERAMET-SİHİR
MÜBAREK GÜNLER
MÜZİK VE TEGANNİ
NAMAZ
Bayram namazları
Bazı tesbih ve dua
Cem etmek
Cemaatle namaz
Cenaze namazı
Çeşitli sorular
Dilsiz ve kekeme
Ezan ve İkamet
Gece namazı
Hastalıkta namaz
Hünsa'nın namazı
İade gerektirmeyen
İbadet lisanı
İftitah tekbiri
İkindinin sünneti
İmamlık
Kadınların namazı
Kağıda bakarak okuma
Kalbim temiz demek
Kıbleye karşı dua
Kılmamanın zararı
Kılmayanın iyiliği
Kısa kollu namaz
Kıyam ile ilgili
Kilisede namaz
Kime zor gelir
Kutuplarda namaz
Mekruh vakitler
Mesbukun namazı
Mezarlıkta namaz
Mezheplerde hükümler
Mübah olan özürler
Namaz kılınan yerde
Namaz nasıl kılınır?
Namaz Programı
Namaz Risalesi
Namaz ve riya
Namazda huşu
Namazda niyetin yeri
Namazdan sonra
Namazı bozan şeyler
Namazın farzları
Namazın müstehabları
Namazın mekruhları
Namazın sünnetleri
Namazın vacibleri
Namazla alay edilmez
Namazlarda niyet
Nasıl elbise giymeli
Önden geçmek
Rabbena lekel hamd
Resimli seccadeler
Rükû ve secde
Rükün nedir
Salât ne demektir?
Sandalyede namaz
Sarık ve Takke
Secde-i sehv
Sübhane Rabbike
Sure atlamak
Sünnet - Farz arası
Tadil-i erkan
Teganni nedir?
Teravih namazı
Tertip sahibi olmak
Tilavet secdesi
Vaktinde kılmak
Vitir namazı
Yanlış okumak
Yüksek sesle âmin
Zamm-ı sure okumak
+Cihaz ile ibadet
+Cuma namazı
+İstikbâl-i Kıble
+Kaza namazı
+Nafile Namaz
+Namaz Sureleri
+Namaz Vakitleri
+Necasetten taharet
+Yolculukta namaz
NELERİ YİYEBİLİRİZ
NİKAH-TALAK-MEHR
ORUÇ
OSMANLI SULTANLARI
PEYGAMBER EFENDİMİZ
SAĞLIK BİLGİLERİ
SIRAT KÖPRÜSÜ
SÜNNET VE BİD'AT
ŞAFİİ İLMİHALİ
TESETTÜR
UYDURMA HADİS OLURMU
YEMİN VE KEFARETİ


Ziyaretçi Sayısı
Loading

Namaz kılması mekruh vakitler

Sual: Namaz kılması haram olan vakitler nelerdir? Ne kadar zaman devam eder?
CEVAP
Namaz kılması tahrimen mekruh, olan vakitler üçtür. Bu üç vakitte başlanan farzlar sahih olmaz. Nafileler sahih olursa da, tahrimen mekruh olur. Bu nafileleri bozmalı, başka zamanlarda kaza etmelidir!

Bu üç vakit; güneş doğarken, batarken ve zevalde ikendir.

Burada güneşin doğması, (İşrak vakti)ne kadar olan zamandır.

Zeval vakti, ise öğleye 20 dakika kaladır.

Güneşin batması da, bakacak kadar sararmaya başladığı vakitten batıncaya kadar olan zaman demektir. Bu zamanın miktarı 40 dakika ile 45 dakika arasında değişmektedir. Güneş batarken, yalnız o günün ikindinin farzı kılınır. Fakat, ikindiyi bu vakte kadar geciktirmek tahrimen mekruhtur. (İslam Ahlakı)

İkindinin farzı

Sual: S. Ebediyye’de, (Mekruh vakitte başlanan farzlar sahih olmaz) deniyor. Mekruh vakitte ikindinin farzı kılınsa da mı sahih olmaz?
CEVAP
O günkü ikindinin farzı, bundan müstesnadır. Bu yazının devamında açıklanıyor.

Güneş batarken, yalnız o günün ikindisi kılınır. Sabah namazını kılarken, güneş doğmaya başlarsa, bu namaz sahih olmaz. İkindiyi kılarken güneş batarsa, bu namaz sahih olur. (S. Ebediyye)

Kaza namazı ve nafile

Sual: Kaza namazı ve nafile namazlar, hangi vakitlerde kılınmaz?
CEVAP
Şu üç vakitte kaza namazı ve nafile kılınmaz:
1-
Güneş doğarken, [Güneşin doğmasından itibaren 50 dakika geçene kadar]
2- Güneş, öğle üzeri tam tepedeyken istiva vakti, yani öğleye 20 dakika kala.
3- Güneş batarken, yani akşama 40 dakika kalınca. [O günün ikindisi hariç]
Bu üç vakit hariç, her zaman kaza namazı kılınır.

Kaza namazı kılması caiz, fakat nafile namaz kılması mekruh olan vakitler de şunlardır:
1-
İmsak vaktinden sonra, güneş doğana kadar olan vakitte, yani sabah namazının farzından önce ve sonra nafile namaz kılınmaz. Sabahın farzından önce sadece sabahın sünneti kılınır. Farzdan sonra sabahın sünneti de kılınmaz.
2- İkindi namazının farzı kılındıktan sonra, güneş batana kadar nafile kılınmaz.
3- Güneş batımından, akşam namazının farzının kılınacağı vakte kadar nafile kılınmaz.
Farz ve nafile kılınması mekruh olan vakitler haricinde her zaman farz ve nafile kılınır.

Şu hallerde de farz ve nafile namaz kılmak mekruhtur:
1-
Hatibin minbere çıkıp henüz hutbeye başlamadığı sırada.
2- Hutbe okunurken.
3- Hutbe bitiminden namazın başlayacağı ana kadar.
4- Cemaatle namaz için ikamet okunacağı sıra ve ikamet okunurken.
5- İmama namaza durduğu andan itibaren.
6- Bayram günü hutbe okunurken.
7- Hac hutbesi okunurken ve yağmur duası hutbesi esnasında.

Kaç dakika?

Sual: Nafile namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler tam dakika olarak ne kadardır?
CEVAP
Kesin bir rakam söylenmez. Akşam namazına 40-45 dakika kala denebilir. 40 dan da aşağı inmez. Diğer nafile kılınması mekruh olan vakit de sabah namazı vaktidir. İmsak vaktinden güneş doğuncaya kadardır. Üçüncüsü de güneş doğduktan 50 dakika kadar sonraya kadardır. Bir de öğleye 20 dakika falan kala da kılınmaz. Bu rakamlar % 100 kesin değil birkaç dakika oynar.

Mekruh vakitte ibadet

Sual: Namaz kılınması mekruh olan vakitlerde Kur’an-ı kerim okumak, dua etmek veya başka ibadet yapmakta mahzur var mı?
CEVAP
Mekruh vakitlerde sadece, namaz kılınmaz. Kur’an-ı kerim okumakta, dua etmekte ve başka bir ibadet yapmakta mahzur yoktur. (Dürer)

Kazaya bırakılmaz

Sual: Kerahet vaktinde örneğin akşam ezanına 10-15 dakika kala ikindi namazını kılmak mı uygun olur yoksa bekleyip akşamdan sonra kaza mı etmek daha uygundur?
CEVAP
Akşam ezanına 3 saniye bile kalsa hemen ikindiyi kılmak farzdır, yani Allahü ekber diyecek kadar bir zaman varsa kılmak farzdır, kılmamak haram olur. Hele 10-15 dakika kala kılmamak büyük günahtır haramdır. Sabah namazı hariç diğer vakit namazlarında da böyledir. Allahü ekber diyecek kadar zaman varsa kılınır ve namaz vaktinde kılınmış olur. Eğer bir mazeretle o vakte bırakılmışsa mekruh da olmaz. Basit mazeretlerle bırakılmışsa elbette tahrimen mekruh olur. Ama kazaya bırakmak ise daha büyük günah olur.

Akşamdan önce nafile

Sual: Akşam vakti girdikten sonra imam gelene kadar bazen vakit oluyor, nafile kılıyoruz. Akşam namazından önce nafile namaz kılmak caiz midir?
CEVAP
Hanefi’de ikindi namazı kılındıktan sonra, akşam namazı kılınana kadar bu arada nafile kılmak mekruhtur. Şafii’de tehıyyat-ül-mescid kılınabilir.

Secde-i tilavet

Sual: Mekruh vakitlerde, mesela akşama yarım saat kala, secde-i tilavet yapmak da mekruh olur mu?
CEVAP
Caiz değildir. Bazı âlimler, secde âyeti o zaman okunmuşsa mekruh olmaz demişlerse de, âlimlerin hepsine uymak için, mekruh vakitlerde secde-i tilavet yapmamalıdır.

Sabahın sünneti

Sual: Bazı kimseler, imamla sabah namazının farzını kıldıktan sonra, kılamadıkları o günkü sabah namazının sünnetini kılıyorlar. Sabah namazının farzından sonra, nafile namaz kılınmadığı gibi, sabah namazının sünneti de mi kılınmaz?
CEVAP
Sabah namazının farzından sonra, nafile namaz kılınmadığı gibi, sabah namazının sünneti de nafile olduğu için kılınmaz. Ancak farz kazası olan, kaza kılabilir.

Öğle namazının ilk sünneti kılınmadan, imamla farz kılınmışsa, ilk sünnet farzdan sonra kılınır. Yatsı namazının ilk sünneti de farzdan önce kılınamamışsa, farzdan sonra kılmak iyi olur. Sabahın sünneti gibi, ikindinin sünneti de farzdan sonra kılınmaz.

Kamet okunduktan sonra ayrı bir yer yoksa cemaat arasında sünnete durulmaz. Peygamber efendimiz, (Kamet okununca, [cemaat arasında] o farzdan başka namaz kılınmaz) buyurunca, “Ya Resulallah, sabahın sünnetini de mi kılmayacağız” dediler. (Evet, sabahın sünneti de kılınmaz) buyurdu. (İ. Adiy)

Girişte veya direk arkasında, sabahın sünneti kılınıp imama yetişmeye çalışılır. Sünneti kılınca, imama yetişemeyeceğini zanneden kimse, sünneti kılmaz, hemen imama uyar. Farzdan sonra da sünneti kılmaz. (Dürer)

Mekruh vakitte kaza kılmak

Sual: Bir kimse, öğle namazını vaktinde kılamasa, mesele uyuyakalsa, uyandığında da mekruh vakit girmiş olsa, önce öğleyi kaza edip sonra ikindiyi mi kılar, yoksa ikindiyi kılıp, öğleyi daha sonra mı kaza eder?
CEVAP
Tertip sahibi değilse, sadece ikindi namazını kılar, öğleyi sonra kaza eder. Mekruh vakitte ikindinin farzından başka namaz kılınmaz. Fakat tertip sahibi ise, önce öğleyi kaza edip, sonra ikindi namazını kılar.

Kerahat vakitleri

Sual: Sabah ve öğle namazının kerahat saati kaçta başlar?
CEVAP
Sabah ve öğle namazları için kerahat vakti yoktur. Fakat vakit girer girmez kılmak evladır.

Secde-i sehv

Sual: Bir kimse ikindiden sonra kaza namazı kılarken secde-i sehv yapması gereken bir yanlışlık yapsa, selam verirken akşama kırk dakikadan az kaldığını anlarsa, secde-i sehvi yine yapması gerekir mi?
CEVAP
Bir kimse ikindiden sonra kaza namazı kılarken selam verir vermez güneş kızarırsa [yani akşama kırk dakikadan az kalmışsa] secde-i sehiv sakıt olur, yani yapmaz. (Dürr-ül muhtar)

Mekruh vakitte secde-i sehv

Sual: S. Ebediyye’de (Üç mekruh vakitte, secde-i tilavet ve secde-i sehv caiz değildir) deniyor. Yani ikindi namazını kılmamışsak, kerahat vakti de girmişse, mesela akşama yarım saat kalmışsa, ikindinin farzını kılarken, secde-i sehvi gerektiren bir şey olsa, secde-i sehv yapmayacak mıyız?
CEVAP
Evet, o vakitte secde-i sehv yapmak caiz olmaz.

Sıkışık abdestle namaz

Sual: Bazen ikindi namazını, sıkışık olan abdestimi tazeledikten sonra kılınca, kerahet vakti giriyor. Kerahet vakti girmeden kılarsam, abdestim sıkışık olduğu için mekruh oluyor. Uygun olanı hangisidir?
CEVAP
İkindiyi özürsüz kerahet vaktine bırakmak, tahrimen mekruhtur. Abdestin sıkıştırması özürdür. Yani, vakit geçirmeden abdesti tazeleyip, namazı kılmalıdır. Sıkışık abdestle kılmamalıdır. Vakit çıkmak tehlikesi gibi bir husus varsa, ancak o zaman sıkışık abdestle namaz kılınır.

Güneş batarken

Sual: Güneş batarken namaz kılınmaz, ancak o günkü ikindi namazını kılamadıysak mesela akşam ezanına on dakika kala kılmamız uygun olmaz mı?
CEVAP
Güneşin batmasına birkaç saniye kalsa da, yani Allahü ekber denecek kadar zaman kalsa da ikindi kılınır. Mekruh vakit girince, sadece farzı kılınır. Vaktinde kılınmış olur. Ancak özürsüz bu kadar geciktirmişse, namaz mekruh olur.

Mekruh vakitte

Sual: Maliki’de ikindi, kerahet vaktinde kılınınca da yine eda mı olur?
CEVAP
Evet, eda olur.

Farzı geciktirmek

Sual: Bir yazınızda, (İkindi namazını mazeretsiz akşama 5–10 dakika kalana kadar geciktirmek haramdır; ama bir dakika kalsa bile, hemen kılınması farzdır) deniyor. Haramla farz çakışınca, haramdan kaçmak, yani namazı tehir etmek gerekmiyor mu?
CEVAP
Burada haramla farz çakışmıyor. İkindiyi o vakte kadar geciktirmek haramdır. O vakte kadar kılınmamış olan ikindinin farzını kılmak haram değil, aksine farzdır.

Sehv secdesini yapmamak

Sual: Sabah namazı kılınırken, sehv secdesi yapması gerekse; fakat secde-i sehv yapınca güneş doğacaksa ne yapmak gerekir?
CEVAP
Secde-i sehv yapılmaz, namaz mekruh da olmaz, vaktin darlığı sebebiyle secde-i sehvi sakıt olur. (Hindiyye)
Sakıt olmak
, düşmek, geçersiz hale gelmek demektir.

Mekruh vakitte

Sual: İkindi namazını kerahat vaktine geciktirmek tahrimen mekruhtur. Böyle tahrimen mekruh olarak kılınan namazın kazası lazım mıdır?
CEVAP
İkindi namazını kerahat vaktinde kılmak değil, o vakte bırakmak günahtır. Kerahat vakti de olsa kılmak farzdır. Kerahat vaktinde de kılınsa, namaz kılınmış olur, kazası gerekmez.

 

Mekruh vakitte kılınan namaz

Sual: Mekruh vakitte kılınan namazı kaza etmek gerekir mi?
CEVAP
O vakte bırakmak mekruhsa da, vaktinde kılındığı için kaza edilmesi gerekmez. Mekruh olarak kılınan namazları kaza etmekte de mahzur olmaz.

Namaz kılması mekruh vakitler

Sual: S. Ebediyye’de, (Sabah namazının farzından sonra, güneş doğuncaya kadar nafile kılmak, tahrimen mekruhtur. Sabah namazının sünnetini farzdan önce kılmamışsa, bunu da farzdan sonra kılması mekruhtur, fakat kaza kılmak mekruh olmaz) deniyor. Farzı kaza etmek mekruh olmadığına göre, vacib olan vitrin kazası, sabahın farzından sonra kılınabilir mi? Mesela, vitir unutulup sabahın vakti girmişse, önce vitir kaza edilemez mi?
CEVAP
Tertip sahibi olanın, önce vitri kaza etmesi lazımdır. Kaza etmezse sabah namazı sahih olmaz. Sabah namazına başlamadan veya namaz arasında iken, vitri kılmadığını hatırlayan kimsenin, sabah namazı sahih olmaz. Güneş doğmasına, yalnız vitri kaza edecek kadar zaman kalmışsa, ancak bu hâlde sabah sahih olur. Demek ki, bir namaz vaktinin sonunda, kazayı da kılacak kadar zaman kalmazsa, kazayı önce kılmak lüzumu affolur. Vakit daraldı sanarak, vakit namazının farzını kılan, sonra daha zaman olduğunu anlasa, kazayı ve sonra vaktin farzını tekrar kılar. Vaktin namazına başlarken veya namaz içindeyken, kazası olduğunu unutursa, namazdan sonra hatırlasa da, kıldığı namazı sahih olur. Çünkü unutmak özürdür. (S. Ebediyye)

Namazda gülmek

Sual: Güneş batarken kaza namazına başlayıp kahkahayla gülenin abdesti bozulmuş olur mu?
CEVAP
Farz namazı kaza ederken mekruh vakitte kahkahayla gülenin abdesti bozulmaz. Fakat mekruh vakitte nafile namaz kılarken kahkahayla gülenin abdesti bozulmuş olur. (Hindiyye)

Gülmese de mekruh vakitte kaza veya nâfile kılınmamalı. O günkü ikindi namazının farzı hariç, mekruh vakitte başlanan farzlar sahih olmaz. Nafile namazlar ise, tahrimen mekruh olur. Mekruh vakitte başlanan nafileleri bozmalı, başka zamanlarda kaza etmelidir. (S. Ebediyye)

Sabah namazının son vakti

Sual: Sabah namazının son vaktinin, güneş doğana kadar olduğunu biliyoruz. Ama babaannem güneşin doğup doğmadığına bakmadan, ne zaman uyanırsa, o zaman sabah namazını kılar. Babaannem gibi böyle yanlış kılan kimseler de vardır. Geçen, Afrika’dan gelen, Mâlikî mezhebinde olduğunu söyleyen bir gençle görüştüm. (Bizde herkes, güneş doğsa bile uyanınca kılar) dedi. Ona, (Demek siz de babaannem gibi sabah namazının son vaktini bilmiyorsunuz) dedim. Dört mezhepte de, sabah namazının son vakti güneş doğana kadar değil midir?
CEVAP
Evet, Mizan-ül kübra, El-fıkh-ü alel-mezahib-il-erbea, Redd-ül-muhtar, Hindiyye ve diğer bütün fıkıh kitaplarında böyle bildirilmektedir. Güneş doğana kadar kılınmazsa artık kazaya kalmış olur. Mekruh vakit çıktıktan sonra kaza edilir.


 

Top
Sitemizdeki bilgilerden, Orijinaline sadık kalmak şartıyla, izin almaya gerek kalmadan, herkes istediği gibi alıp istifade edebilir.